zondag 30 augustus 2015

Een kijkje achter de schermen bij Souplesse Oblige

Lady Jane is een verzamelsite die de allerleukste webshops selecteert voor actieve en zelfbewuste vrouwen. Dit interview met Souplesse Oblige verscheen onlangs op de site van Lady Jane:

Waarom en hoe is je webshop ontstaan? 
Ik had 11 jaar met veel plezier en hard voor het weekblad Humo gewerkt, onder meer voor de website. De herstructureringen in 2010 waren voor mij de uitgelezen kans om iets nieuws te beginnen. Een webshop was voor mij de ideale creatieve job — in het verlengde van mijn passie én dicht bij huis.

Wanneer ben je gestart met je webshop?
Sinds oktober 2011 is sodancewear.be online.

Waar komt de naam vandaan?
De naam Souplesse Oblige is een woordspeling, die varieert op de uitdrukking 'noblesse oblige' (adel verplicht). Je bent het aan je lenigheid als danser of yogi verplicht om zo elegant en oogstrelend mogelijk voor de dag te komen. Lenig en sierlijk met stijl!

Hoe ben je op het idee gekomen deze producten te verkopen?
Dans is mijn passie, mijn uitlaatklep, mijn favoriete bezigheid. 't Is niet altijd makkelijk danskleding te vinden die én mooi én praktisch is. De kennis terzake die ik de afgelopen dertig jaar met veel trial-and-error opgedaan heb, wil ik delen. Sinds het herstel van mijn knieblessure ben ik ook grote fan van yoga geworden. Bovendien wil ik graag mijn steentje bijdragen voor een beter milieu, met duurzame, ecologische dans- en yogakleding. Maar bovenal biedt Souplesse Oblige kleding die bovendien zo mooi is dat je er de hele dag in wil rondlopen.

Waar haal je inspiratie vandaan?
Ik blijf op zoek naar mooie duurzame sportmerken. Een goeie bron is pinterest. Ik maak ook zelf broeken voor het huismerk Souplesse Oblige. Voor die eigen modellen word ik vooral geïnspireerd door klanten, die bijvoorbeeld op zoek zijn naar extra lange broeken of leuke prints.

Waar ben je echt trots op?
Ik doe zoveel mogelijk zelf: broeken maken, de webshop ontwerpen, model staan... Een webshop doe je er niet even bij, 't is best veel werk. Maar het is leuk, gevarieerd en creatief. Ik ben dan ook blij én trots dat ik die spannende stap naar een eigen zaak heb gezet.

Waar vinden we je online?
Je vindt de Souplesse Oblige dance en yogawear op www.sodancewear.be

Waar vinden we je offline? 
Thuis heb ik een showroom ingericht, waar je de kleding kan bekijken en passen op afspraak. Voor een afspraak kan je mailen naar heidi@sodancewear.be of bellen op het nummer 0472593839.
Souplesse Oblige doet ook geregeld mee aan pop-upprojecten.

Wat doe je als je niet aan het werk bent?
Ik werk deeltijds voor de tv-redactie van Humo (ik kon de fijne collega's niet missen). Wanneer ik niet voor mijn webshop of Humo bezig ben, vind je mij in de dans- of yogales, ook wel lezend of werkend in de tuin.

Hoe ziet je werkdag er uit?
Een werkdag begint met het maken en versturen van pakjes, het checken van mail en sociale media. Nieuwe kleding wil ik zo snel mogelijk fotograferen en online zetten. Ik moet ook tijd maken voor administratie, promotie en het updaten van de website. En dan wil ik ook nog achter de naaimachine zitten. Er zijn echt te weinig uren in een werkdag.

Hoe ziet je werkplek er uit?
Ik heb een mooie werkruimte, met veel zon en zicht op de tuinen van de buren. Centraal staat een grote tafel om broeken te knippen. Ik heb zelfs ruimte voor een showroom voor mijn kleding.

Draag je je eigen werk vaak?
Wanneer ik thuis werk wil ik vooral comfortabel gekleed zijn, maar ook mooi om klanten of vertegenwoordigers te ontvangen. Laat ik nu net dat soort aanbod verkopen. Ik draag mijn eigen kleding dus héél vaak.

Waar haal je energie uit?
De enthousiaste reacties van klanten, online en in de pop-upshops, en de collega-dansers bij dansstudio Kriskin - mijn kritische testgroep. En als het soms wat moeilijker gaat, word ik helemaal zen en strijdvaardig dankzij yoga. Namasté.

Wat is het grootste compliment dat iemand je gegeven heeft m.b.t. je shop?
"Voor u het zegt: ja, ik ben veeleisend. Toch als het over kleren gaat. Ik wil mooie, aparte en kwaliteitsvolle stukken zonder dat ik daar 1000 winkels voor overhoop moet halen. Ideaal vind ik het als je alles op één topplek vindt, alsof ze daar alles ook speciaal voor jou hebben gemaakt. Dat geldt zeker ook voor mijn sportoutfits, mijn werkkledij - je kan niet comfy genoeg achter de pc zitten! - en mijn homewear. Welnu, voor die drie zaken past Souplesse Oblige me als gegoten." Jelle Van Riet Meer SO happy customers getuigen op de SOblog

Koop je zelf vaak online? Zo ja, wat koop je vaak online?
Sneakers, kleding en accessoires, maar ook verpakkingsmateriaal voor de webshop... Na een dag hard werken shop ik 's avonds graag vanuit mijn luie zetel.

2 opmerkingen:

  1. Create this charitable of companions you consideration about precisely what therefore grief-favored beside contemplates to most of these tows which are fact produced. Nigh sum of the companies do negative habitat provide bolster involving executors digres. Yoga ttc in dharamsala

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This is excellent information. Thanks for sharing.
    Rishikesh yogi ashram is one of the best 200hr Yoga Teacher Training in Rishikesh
    They provide the experienced teachers in traditional yoga practice is built on yoga asana, pranayama, meditation.
    200hr Yoga Teacher Training in Rishikesh

    BeantwoordenVerwijderen